Til læreren

Evaluering er vigtigt

Derfor er denne side til dig, der synes at evaluering kan være svært at få gennemført og særligt på en måde som er varieret og derved ikke tilgodeser alle elevers styrker i deres formidling af viden. Eller til dig som blot mangler noget inspiration til nye evalueringsmetoder. 

Vi har bevidst valgt at skrive metoderne direkte til eleverne. Dette giver dig mulighed for at bruge evalueringen uden nødvendig introduktion fra din side. 

Evaluering er vigtigt fordi det kan hjælpe læreren til at få indsigt i, hvordan arbejdsmåderne, læremidlerne og læreprocessen fungerer i forhold til målene for undervisningen. (hiim, 2008, s. 90)  

Derfor: INGEN EVALUERING UDEN MÅL! 

Men hvad er så gode mål?

Gode læringsmål er mål, der er:
  • Relevante 
  • Realistiske
  • Meningsfulde
Relevante mål henviser til mål der har en sammenhæng mellem trinmål og læringsmål.
Realistiske mål er mål der er opnåelige for hver enkelt elev i klasssen.
Meningsfulde mål betyder, at eleverne forstår og accepterer læringsmålene. Der hvor mål ikke er accepterede, fungerer de ikke som mål for elevens arbejde. (hiim, 2008, s. 61)

Husk på, at repetition er godt, og at eleverne trives med gentagelser. Så brug gerne metoderne flere gange.
 

Gode gentagelser er når eleverne ikke føler dem som gentagelser. (Gathercole m.fl, 2011, s. 10)


Man skelner mellem to former for evaluering: den formative og den summative.
  • Den summative evaluering er afsluttende  
  • Den formative evaluering er indledningsvis og/eller løbende
Ved evaluering er både processen og produktet vigtigt.